اتومبيل ايراني اتومبيل ايراني .

اتومبيل ايراني

تاريخچه و محصولات كمپاني ايران خودرو

ايران خودرو

محصولات كمپاني ايران خودرو

ايران ناسيونال يا همان ايران خودرو كه مادر پيكان در ۴۰ سال اخير بوده روز ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با سرمايه‌اي در حدود ۱۰ ميليون تومان و با هدف مونتاژ و توليد انواع خودرو وتوسط آقايان حاج علي اكبر خيامي ، محمود خيامي ،احمد خيامي ، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيدي رشتي در خيابان اكباتان تهران تأسيس شد و از ۲۸ اسفندماه ۱۳۴۲ با توليد اتوبوس شروع به كار كرد. اينك با گذشت بيش از۴۰سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه ي طراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليد كننده ي خودرو در كشور ، در راستاي تأمين نياز هاي جامعه ، ورود به بازارهاي جهاني ، تعميق ساخت داخل كردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف ايران به فعاليت خود ادامه مي دهد .
شركت ايران خودرو بزرگترين شركت خودرو سازي كشور مي باشد كه به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد توليد خودرو داخل كشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است .
اما توليد اتوبوس آن هم به تيراژ محدود خواسته‌هاي برادران خيامي، مديران آن روز ايران خودرو، را برآورده نمي‌كرد، و به همين دليل در آن زمان آنها سعي كردند با كارخانجات خودروسازي دنيا ارتباط برقرار كنند تا بتوانند خودرويي را براي اقشار متوسط در ايران توليد كنند.
فورد، پژو، فولكس‌ و تالبوت برخي گزينه‌هايي بودند كه با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسياري بر اين باورند كه استعمار پير انگلستان كه صنعت خودروي خود را در آن روزگار مظهر اراده ملي خود مي‌ديد، به وسيله راه‌هايي كه همه به آن روش‌هاي انگليسي نام مي‌دهند سبب شد تا شركت تالبوت بتواند جاي شركت‌هاي آلماني و فرانسوي را بگيرد؛ اما عده‌اي ديگر نيز مي‌گفتند در آن زمان تنها كارخانجات انگليسي روي خوش به مديران ايران خودرو نشان دادند. به هرحال پيكان وارد ايران شد.
درسال ۱۳۴۵ قراردادي بين شركت ايران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروي پيكان كه نام انگليسي آن هيلمن بود منعقد شد و به طور رسمي با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان كه در آن روزگار زيرمجموعه شركت كرايسلر آمريكا بود توليد پيكان در ارديبهشت سال ۱۳۴۶ با ظرفيت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد، اين تيراژ به تدريج به ۱۲۰ هزار دستگاه رسيد.
اما ورود اولين پيكان به خيابان‌هاي تهران بسيار جالب بود، خودرو بعد از طي مسافت كمي جوش مي‌آورد، علت هم مشخص بود، رادياتور براي انگلستان طراحي شده بود نه ايران؛ بعدها با اصلاح اين ايراد، مشكل پيكان تا حدودي حل شد.
توليد داخل اين خودرو به آرامي و با شكل‌گيري قطعه‌سازان كوچك و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌هاي مهندسي در حال افزايش بود.
شايد دانستن اين مطلب جالب است كه توليد اين خودرو پس از يك دهه توليد در انگلستان، در ايران شروع شد. پيكان را شايد هنوز هم بتوان در استراليا ديد، محبوب‌ترين مكان‌هايي كه بعد از ايران اين خودرو در آن توليد يا فروخته شده است را مي‌توان انگلستان و استراليا دانست.
چهره خودرو كه طراحي آن در سال ۱۹۶۵ به پايان رسيده و در سال ۱۹۶۶ نيز در شهر كاونتري انگلستان توليدش آغاز شده بود آكنده از فرم‌هاي هندسه و قرينه‌اي است كه چهره يك اتومبيل كلاسيك را تداعي مي‌كند.
مدل‌هاي اوليه پيكان در انگلستان داراي حجم موتور ۱۷۲۵ سي‌سي بود، در سال‌هاي بعد يعني سال ۱۹۶۹ مدل دولوكس پيكان كه در ايران نيز بسيار مشهور است ساخته شد.
بهترين مدل پيكان كه در ايران معروف به پيكان اونجر است نيز در سال ۱۹۷۵ ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرك فورد را بر روي پيكان گذاشته بود.
پيكان تا قبل از انقلاب در بيش از شش مدل توليد شد كه پيكان استيشن، دولوكس، كار، جوانان برخي از مدل‌هاي قبل از انقلاب پيكان است.
روند مونتاژ خودرو در ايران خودرو به همين ترتيب تا سال ۱۳۶۴ ادامه يافت و تا اين سال كماكان قطعات اصلي از خارج وارد و شركت ايران خودرو آن را مونتاژ مي‌كرد، و در كنار آن قسمت‌هايي چون بدنه، رادياتور، شيشه و كمك فنر عقب و جلو در ايران ساخته مي‌شد.
در سال ۱۳۶۴ خط توليد پيكان تالبوت انگلستان متوقف و در شركت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به اين وضعيت، توليد پيكان از سقف بيش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسيد و عملا خط توليد پيكان مي‌رفت تا با توقف روبه‌رو شود.
اما در سال ۱۳۶۸ مديران آن زمان ايران خودرو تصميم گرفتند تا خطوط دست دوم شركت تالبوت را خريداري كرده و با تقسيم آن در توليد كنندگان قطعات خودرو و بازسازي بخشي از خطوط توليد ايران خودرو سعي كردند پيكان را از ورطه نيستي نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ايران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلك شده‌اي روبه‌رو بودند كه كاستي‌هاي فراواني داشت.
در سال ۱۳۷۰ صنعت خودروي ايران به جانداري نيمه‌مرده شبيه بود؛ ركود اقتصادي و صنعتي بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستاني، ايران خودرو را در آستانه نابودي قرار داده بود.
در آن زمان بسياري معتقد بودند ديگر احتياجي به صنعت خودرو نيست و عده‌اي نيز خواستار ادامه توليد كارخانجات خودروسازي و نجات آن بودند، اما پيكان در آن سال‌ها، صنعت خودروي ايران را نجات داد و جريان حياتي سرمايه را به شركت ايران خودرو بازگرداند.
حتي در اوايل دهه ۷۰ و واردات انبوه خودرو، اين خودرو از محبوبيت نيفتاد و هم‌چنان پول رايج بازار خودروي ايران بود.
تعمير راحت، ارزان بودن تعمير، تعمير در همه جا، هزينه كم و انس مردم ايران با اين خودرو، هم‌چنان اين خودرو را تا سال ۱۳۸۰ به عنوان پرمشتري‌ترين خودرو مطرح مي‌كرد.
خودروي پيكان از طي دهه ۷۰ به بعد سبب شد مراكز قطعه سازي نيز بعد از انقلاب دوباره با داخلي سازي قطعات پيكان شكل بگيرد، بسياري از قطعه سازان از كپي كاري قطعات پيكان به روش مهندسي معكوس به دانش ساخت دست يافتند وتا جايي پيش رفتند كه هم اكنون به اروپا و آمريكا نيز صادرات قطعه انجام مي‌دهند.
آخرين مدل پيكان طراحي معروف كرايسلر است كه توليدش در ايران از سال ۱۳۵۹ آغاز شد. شايد اولين زمزمه‌هاي رفتن پيكان سال ۱۳۵۶ به گوش مي‌رسيد. در آن زمان قرار بود پژو ۳۰۴ هووي پيكان شود و طي مدتي كوتاه اين نوعروس، قصد گرفتن جاي پيكان را داشت.
و بالاخره در سال ۱۳۸۴ و توليد دو ميليون و ۲۹۵ هزار دستگاه پيكان توليد آن متوقف شد.

سال شمار توليد انواع سواري :
۱۳۴۶) سواري پيكان در مدلهاي دو لوكس ، كار لوكس ، جوانان و تاكسي با حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ و ۱۸۰۰ سي سي .
۱۳۶۹) سواري پژو ۴۰۵ در مدلهاي Gl و Glx با حجم موتور ۱۵۸۰ سي سي
۱۳۷۴) سواري پژو ۴۰۵ در دو مدل دنده اي و اتوماتيك با حجم موتور ۲۰۰۰ سي سي
۱۳۷۴) سواري پژو ۲۰۵ مدل Gr با حجم موتور ۱۳۶۰ سي سي
۱۳۷۶) سواري پژو Rd با حجم موتور ۱۶۰۰ سي سي
۱۳۷۷) سواري استيشن پژو ۴۰۵ با حجم موتور ۲۰۰۰ سي سي
۱۳۷۸) پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سي سي
۱۳۷۹) توليد آزمايشي سمند (پروژهx7 ) با حجم موتور ۱۸۰۰ سي سي و سيستم انژكتوري
۱۳۸۰) پژو ۲۰۶ باحجم موتور ۱۴۰۰ سي سي
۱۳۸۰) افتتاح خط توليد سمند با حضور رياست محترم جمهور وقت آقاي خاتمي
و پس از آن توليد سمند Lx.
۱۳۸۳)توليد سومين مدل سمند.” سمند سرير”
۱۳۸۴)پرده برداري از اولين پزو فرانسوي , ايراني .پژو آريان و توليد آخرين پيكان !

سال شمار توليد انواع خودروهاي كار :
۱۳۴۲) اتوبوس مرسدس بنز مدل ۳۰۲ ، مدلهاي ( برون شهري ، درون شهري ، فرمان چپ و شاسي ) ، اتوبوس بنز Lp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op
۱۳۴۴) ميني بوس كومر (ميني بوس ،وانت و آمبولانس )
۱۳۴۶) ميني بوس مرسدس بنز مدل ۳۱۹ كه بعد ها به مدل ۳۰۹ تغيير يافت در مدلهاي : (استاندارد و سقف بلند )
۱۳۴۹) ميني بوس مرسدس بنز ۴۰۹ آمبولانس
۱۳۵۰) ميني بوس بنز ۳۰۹ (ميني بوس ، وانت و آمبولانس تك كابين و دو كابين )
۱۳۶۷) ميني بوس مرسدس بنز مدل ۵۰۸ ( استاندارد و سقف بلند )
۱۳۶۸) اتوبوس شهري مدل O355
۱۳۶۹) ميني بوس بنز ۵۰۸ كاروان ، ميني بوس بنز ۴۰۹ ، ميني بوس بنز M30 ، ميني بوس بنز ۵۰۸ كاروان ، ميني بوس بنز ۴۰۹ ، ميني بوس بنز M30
۱۳۷۳) اتوبوس توريستي سقف بلند مدل ۴۰۰ ، ميني بوس بنز O508 D
۱۳۷۴) اتوبوس سوپر C400 ، ميني بوس كاروان
۱۳۷۵) اتوبوس درون شهري S360
۱۳۷۶) اتوبوس دو طبقه ي نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهي نئوپلن ، اتوبوس شهري لاينر نئوپلن ، اتوبوس توريستي سقف بلند مدل ۴۰۰ توليد انبوه ، ميني بوس هيوندايي مدل E ، ميني بوس هيوندايي مدل M ( ميني بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهري دو كابين


برچسب: ، سايپا خودرو، فروش اقساطي ايران خودرو، ليزينگ ايران خودرو، محصولات كمپاني ايران خودرو، نمايندگي ايران خودرو،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۲۱:۱۸ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :